14.15 – 15.15 uur – Auditorium
Raf Peeters is in 1994 afstudeerd als Industrieel Vormgever in Genk. Na enkele jaren les te hebben gegeven in het Buitengewoon Onderwijs, begon hij zijn carrière als ontwerper bij Smart, een Belgisch bedrijf dat gespecialiseerd is in kwalitatief speelgoed.
Voor Smart ontwierp hij sindsdien tal van producten voor merken zoals SmartFrames (metalen draden met parels) en SmartMax (magnetisch constructiespeelgoed). Sinds 1999 richt hij zich voornamelijk op het ontwikkelen van nieuwe SmartGames waarvoor hij tot op heden meer dan 130 verschillende denkspellen gecreëerd heeft. Zijn werk omvat zowel houten spellen voor kleuters (zoals Bunny Boo en Camelot Jr) als spellen in kunststof voor oudere kinderen en volwassenen (zoals Cats & Boxes, Penguins on Ice en IQ-Fit). Jaarlijks worden er enkele miljoenen SmartGames van zijn hand verkocht in meer dan 80 landen wereldwijd.
Als er twee kenmerken zijn die zijn werk typeren dan is het enerzijds de grote verscheidenheid (in vormgeving, thema’s en spelmechanismen) en anderzijds zijn liefde voor eenvoud. De meeste SmartGames onderscheiden zich door gebruik te maken van een beperkt aantal onderdelen en spelregels. Raf puurt graag concepten uit, probeert zoveel mogelijk weg te laten wat niet nodig is, totdat alleen de essentie overblijft.
Raf combineert twee verschillende rollen in zijn werk voor Smart: die van auteur/uitvinder en die van productontwikkelaar. Tijdens zijn lezing gaat hij dieper in op beide aspecten en legt hij uit aan welke criteria volgens hem een goede SmartGame moet voldoen. Aan de hand van voorbeelden neemt hij het publiek mee door de verschillende stappen in de ontwikkeling van een nieuw spel, van idee tot eindproduct.